In 2020 waren er wereldwijd 26 miljard apparaten met het internet verbonden. Dan gaat het niet alleen over computers, laptops en telefoons, maar ook over smart televisies, lampen, koelkasten of auto’s. Deze slimme apparaten vormen samen het ‘Internet of Things’ (IoT). Al deze apparaten kunnen gegevens naar de cloud sturen en communiceren met elkaar of met computers, zonder dat er mensen aan te pas komen. Hoewel enerzijds risico’s als privacyverlies ter discussie staan, biedt IoT in vrijwel alle sectoren mogelijkheden om efficiënter te werken. Maar wat kun je precies met IoT?
Met alle informatie die wereldwijd gedeeld wordt, creëer je nieuwe inzichten, op basis waarvan je betere beslissingen kunt nemen. Zo kun je met IoT bijvoorbeeld voorspellend onderhoud doen zoals liften die zelf aangeven wanneer ze onderhoud nodig hebben. In winkels kun je de klantervaring verbeteren met gepersonaliseerde aanbiedingen en geautomatiseerd voorraadbeheer. Je kunt milieuvriendelijker werken door het continu meten van luchtvervuiling.
IoT brengt eindeloos veel mogelijkheden met zich mee maar het staat nog in de kinderschoenen. Dit verandert echter snel aangezien zich al nieuwkomers aandienen die het IoT gebruiken als basis van hun bedrijfsmodel, in plaats van als toevoeging op bestaande business.